اگر بخواهیم تاریخچه توسعه فردی را ریشهیابی کنیم، باید به چند هزار سال قبل و دوران ارسطو برگردیم. ارسطو در اخلاق نیکوماخوسی خود اشاره میکند که توسعه فردی در مقوله خرد و شعور جای میگیرد و عمل کردن به آن منجر به خوشبختی میشود.
قرنها بعد، یک روانشناس آمریکایی به نام maslow سلسله مراتبی از نیازها را مطرح کرد و خودشکوفایی را در راس این سلسله مراتب قرار داد. وی در توصیف خودشکوفایی چنین عنوان کرده است:
«تغییر هر چه بیشتر به سمت شخصیتی که فرد باید به آن تبدیل شود و تبدیل شدن به هر آنچه فرد قابلیت تبدیل شدن به آن را دارد.»
به عبارت دیگر، احساس نیاز برای تبدیل شدن به بهترین ورژن خودمان، بخشی از مسیری است که برای خود شکوفایی و دستیابی به پتانسیلهای کامل خودمان باید سپری کنیم.
توسعه فردی فرآیند پیوستهای است که هیچگاه به پایان نمیرسد. این فرآیند در مراحل اولیه زندگی توسط والدین، معلمها و مربیها شکل داده میشود. با وارد شدن به مرحله بزرگسالی، خودآگاهی ما افزایش پیدا میکند و به شکل فعالانهتری میتوانیم با برداشتن گامهای صحیح، قدم در راه توسعه خود بگذاریم.
ما را در سایت جذبه مدیریتی دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 61